12/7 Mot Träbåtsfestivalen. En ganska trist vår gör att premiärturen blir först en bit in i juli. Petter, Maria och Brita kastar loss för att stäva mot Skärhamn. Efter lite tråkigt väder och inte helt lyckad natthamn anländer de till Skärhamn på torsdag för att få en bra plats. Ulf ansluter på fredagen och likaså en dansk Zephyrägare i Köpenhamn med sin Mila, Z 5, som vi har haft kontakt med tidigare. Joakim Quistorff-Rehn har seglat med sin son och fru till Skärhamn bl.a. för att vi skulle kunna träffas. 13-15/7 Skärhamn. Joakim och hans familj är en trevlig bekantskap och det blir mycket snack om Zephyrkryssare och jämförelse mellan båtarna. Joakim har en fin skylight på sitt rufftak som gör att det blir liksom en salong i ruffen. Det är väldigt fint. Som vanligt mycket folk i Skärhamn och som vanligt spelar Sittbrunnskapellet irländsk folkmusik på lördag eftermiddag och kväll.
16/7 Pristagare. På söndagen knackar det lätt på ruffluckan och en man som tydligen är med i festivaljuryn tipsar oss om att vara i närheten när det är prisutdelning till de finaste båtarna på eftermiddagen. Vad är detta; skall ett stockholmsbygge få ett pris av Västkustens Träbåtsförening? Jojomensan pristagare i klassen vackraste segelbåt blev det. Vi får gå fram å hålla tal och som pris får vi ställa ut segelbåten i Träbåtsfestivalens monter på båtmässan i Göteborg februari. Jättekul och helt oväntat!
17/7 Norrut. På måndagen drar vi norrut tillsammans med Mila. De har bestämt att gå till Gullholmen för att sedan vända hemåt mot Köpenhamn. Det är frisk vind och vi seglar med revade segel medan Mila tuffar fram med segel och motor. Vi håller jämna steg trots att hon går för motor delar av vägen.
På Gullholmen tar vi en paus och säger farväl till Joakim med familj. En rolig bekantskap. Hoppas vi ses igen på nåt sätt.
Vi forsar på norrut och i höjd med Lysekil bestämmmer vi oss för att ta en okonventionell genväg upp mot Smögen. Vi hänger inte riktigt med på sjökort och GPS och plötsligt touchar vi en sten men glider av direkt igen. Smällen var såpass att ett vant lossar från vantskruven – men det måste varit att den inte satt fast ordentligt för det går lätt att böja till igen och fästa tillbaka. I vilket fall går vi in till Lysekil för att undersöka om det blivit några skador. Inget kan vi dock se när vi dyker under båten.

18/7 Hamnholmen. Vi brassar vidare norrut och håller lite extra koll på var vi är och att båten inte tar in något vatten. Vi bestämmer oss för att gå genom Sotenkanalen då vinden inte är så förlig att det lämpar sig att gå utanför.Efter Sotenkanalen går vi upp utanför Hamburgsund och får tuffa sista biten in mot en gammal naturhamn som fungerade som smuggelhamn p.g.a. sitt skyddade och strategiska läge – Hamnholmen.
19/7 Mot Koster. Det blir en tidig morgon för vi vill gärna nå Koster i rimlig tid. Petter måste hem till Brita som behöver lite stöd. Det blir en relativt lugn färd norrut med ostlig vind och för ovanlighetens skull är överfarten vid Tjurpannan en riktig behaglig upplevelse. Utanför Kalvö kastar Petter i heklan och vi får till bägges förvåning en smaskig makrill på kroken. Petter rensar och steker genast och aldrig har väl en makrillmacka smakat så gott.
Vi når Kyrkosund på Koster mitt på dagen. Vi får en långsidesplats och Petter hastar iväg för att hinna med färja å tåg till Göteborg.
Ulf njuter av Koster med bad och slapp i det fina vädret. Dealar också med hamnkapten Hermanson att låta båten ligga i 3 veckor i Kyrkosund för evt användning uppe i Kosterområdet. Nästa dag blir det party med Maria E och hennes släktingar uppe på Ekenäs. Mycket trevligt. Lördag 22 åker Ulf till Göteborg.

11/8 Hem från Koster.
Det blev inte så mycket seglat i Kosterskärgården. Efter tre veckor har vi inte varit där en enda gång. Mycket beroende på taskigt väder. Så på morgonen den 11 augusti tar Ulf å Petter ett tidigt tåg från Göteborg för att påbörja hemseglats. Efter bunkring i Strömstad och avstämning med hamnkaptenen att allt varit lugnt i Kyrkosund hissar vi segel för att dra söderut. Det blir en härlig färd med fin västlig bris som tar oss hela vägen till Smögen där det så här års finns skapligt med plats.


12/8 Mot Mollösund. Vi tuffar ur Smögen och tar den vanliga farleden söderut. Vädret är inte lika trevligt som gårdagen och vi blir lite blöta och kalla. Vi beslutar att angöra Mollösund och invänta morgondagens utlovade solsken och kraftiga nodvästliga vind.

13/8 Hela vägen hem. Mycket riktigt sular det i rejält på söndagen – men från rätt håll. Vi slör/länsar söderut med revade segel men får hålla lite koll på så vi inte får ofrivillig gip. Det blåser ca 14 s/m och vi håller hög fart och tar oss inomskärs förbi Skärhamn, blåser över Marstrandsfjorden, Albrektsunds kanal, hela vägen över Sälöfjord och in i Göta älvs mynning för att nå Tångudden efter ca 6 timmar. En riktigt häftig seglats!!

17/10 Sörvik & Hadartz varv.
Så mycket mer segling blir det inte denna sommar. Däremot får vi ju aktivera oss för att finna en inomhusplats med lite värme så vi kan finputsa båten till båtmässan i februari – som ju var vårt pris vid Skärhamns träbåtsfestival. Vi får napp på Sörvik å Hadartz båtbyggeri på Ringön. Det är perfekt. Torsten Sörviks son Petter känner vi eftersom han har en 5:a i trä och vi har träffats längs bohuskusten ett par gånger. Vi kör upp Vagabond för lyftning en tidig morgon i oktober och den ställs upp utanför varvet i väntan på intagning i slutet på december. Vi gör en förenklad övertäckning så länge.