24/2 Vårrustning drar igång
Tidig start i år. Vi har bestämt oss för att ta itu med babords Sambord efter den lyckade renoveringen av dito styrbord. Efter lite trugande lyckas vi få väck ett nedersta bord i relativt gott skick, men vi behöver utrymmet för att komma åt mellan kölplanka, döträ och bordet ovanför. Nu följer samma procedur som förra året, dvs Ulf far norrut mot Bergslagen, där prima ämnen ligger och väntar på att tillkapas. Inga sprickor i undervattenskroppen ännu.

8-9/3 Bottenskrap och demontering av akterlucka.

29/3 Isättning av nytt sambord

Tjära Petter, vilket bra underredsarbete!
Yikes, sugpassning! Sambordet – det viktigaste i hela bordläggningen – på plats.
På engelska heter det garboard och kommer troligen från holländska gaderen boord dvs gather board. På svenska då ett sambindningsbord eller sambord (tja en teori!)


11-13/4 Mycket lackarbete i år.
Vi renslipar sidorna inne i ruffen till trä, alla lådor slipas och renoveras, likaså kökssnickerierna av ask. En definitiv standardhöjning av hela ruffen. Dessutom slipas akterlucka och en del durkbrädor och tofter i sittbrunnen. Vi testar lite Rylard-lack som omväxling men byter tillbaka till Epiphanes som vi använt förut. Tvättad Omegapensel ger fint resultat.

21/4 Rivning av båthus. Oj va grann hon blev i år. Den vita lacken är perfekt struken – vissa båtgrannar frågar om det är en plastbåt! Det är heller inte så stora sprickor mellan borden i skrovet som förra året. I år har vi stått i nordläge i solskydd från andra båtar och vår-torken var inte så extrem som i fjol. Trots det sätter vi inte i vår nyrenoverade Vire innan sjösättning.

29/4 Sjösättning. Vi har bättre pumpkapacitet vid sjösättning i år och visst läcker hon en del en timme eller två men sedan tätnar hon snabbt. Inte samma katastrofläge som i fjol. Vackert ligger hon där och guppar. Känns gött!
Maj: Extravaganzia. Väl i vattnet gör vi lite specialförbättringar. Vi installerar en 50 l vattentank i fören med påfyllning direkt genom däck, och drar en vattenledning med pump bak till sittbrunnen. Då slipper vi hålla på med lösa vattendunkar plus att båten får ett bättre läge i vattnet med lite ändrad viktfördelning. Vi fixar lite fina beslag och en ny skotskena för att kunna reglera storseglet bättre.