16 september 2012
På plats vid mastkranen. Det går smidigt trots att det är första gången.

Båthus byggs i oktober. Ulf gör ett gott förarbete och reser ramar. Olof och Petter ansluter för ett sista vuxenplockepinn och överdragning av presenningar.
Uppe till slut, men vilka känslor…

Vårrustningen startar i rejäl marskyla. Minus 13 grader, en skrapa och löst sittande bottenfärg ger en bister uppsyn.

10 mars 2013. Vi skruvar loss Sambordet och kan pusta ut då vi konstaterat att kölplanka och akterstäv med döträ är i gott skick. Dock en enda mässingsskruv kunde skruvas ur hel. Nu blir det inoljning och tillverkning av nytt bord.
Beviset – den hela skruven!

Ulf har resurser, en fin kärnfura från Bergslagsskogarna blir ett värdigt råämne för det nya sambordet. Pluggar görs också ur samma trästycke.

Efter grundning med tjära skruvas sambordet på plats, pluggas och drevas mellan bord och kölplanka. Vi hoppas Plym ler i sin himmel, vi är i alla fall nöjda.

Vi iordningställer insida bordläggning med rålinja och järnmönja. Här syns förberedelse av motorbädden.
Motorn togs ur och förvarades torrt och svalt inne under vintern. Men efter diverse missöden under sjösättning och annat krångel beslutades till slut att motorn skulle helrenoveras hos Kenneth på KA-marin uppe på Tjörn.

Demonstrationsstart och högtidlig förevisning av nedlagt jobb.
Surr, surr, surr, sju friska hästar.
– en helt nyrenoverad Vire, ser ut som ny.
Äntligen är huset nere och hon kan glänsa i vårsolen.
Uppe på bilen
och på väg ner
vi säger inte så mycket om själva dopet, men det var dramatiskt. Till slut flyter hon utan hjälp av varvets alla länspumpar och två hårt arbetande hinkhävare.

Nytt bomfäste helt rostfritt tillverkades ute på Argona i Torslanda.
Vi ordnade också en helt ny anordning för rorkultsfäste för att få bort ett litet irriterande glapp, som förmodligen belastar roderaxeln i onödan. Det slutade med att Ulf tillverkade en helt ny rorkult efter mönstermall upprättad efter orginalritningen på båten.